
Natuurlijk leren

Leer jij (nog) vanuit ontspanning, nieuwsgierigheid en vrijheid?
Vrij spel draagt bij aan de cognitieve, fysieke en het sociale welzijn van een kind. Bij Ubuntu is er voor alle leeftijden veel tijd om binnen en buiten vrij te spelen. De magie van het leven leren kinderen onbewust door te spelen. Ze worden er vindingrijk en creatief van en behouden hun natuurlijke nieuwsgierigheid. We bieden een inspirerende leeromgeving die prikkelt en uitnodigt om zelf op onderzoek uit te gaan. Samen maken we onze handen vuil en verkennen we nieuwe plekken om op een interactieve manier kennis te maken met de wereld om ons heen. Door een inspirerende omgeving aan te bieden waar kinderen veel uit kunnen proberen leren zij zelf het verschil tussen wat nieuw en onwennig is en wat echt risicovol is.

Vrij onderwijs, maar niet vrijblijvend.
We streven ernaar dat alle kinderen de basisvaardigheden op een goed en passend niveau beheersen. Lees- , schrijf-, reken- en taalonderwijs bieden we aan in werkgroepjes ingedeeld op wanneer een kind daar aan toe is. Wanneer je op het juiste moment strategieën aanbiedt met veel persoonlijke aandacht is er minder tijd nodig om het eigen te maken. Zo is er meer tijd voor andere, minstens net zo belangrijke vaardigheden zoals; samenleven, samenwerken, kritisch denken, je krachten en valkuilen leren kennen, je eigen interesses ontdekken, onafhankelijk en creatief leren denken, oplossingsgericht denken, nieuwe uitdagingen aangaan en plezier maken.
Tijdrust en vertrouwen

Wij geven ontwikkeling de tijd. Wij denken dat ontwikkeling niet in een vooraf bedacht tijdsbestek past. We go with the flow. Wij nemen geen toetsen af en je hoeft niets te behalen om door te mogen. Bij ons op school werken we groepsdoorbrekend, wat wil zeggen dat alle leeftijden bij elkaar in 1 groep zitten. Er ontstaat zo een natuurlijk verschil in mens en ontwikkeling. Er is ruimte om verschillen te herkennen en ervaren en om te ervaren dat daarnaast ook iedereen evenwaardig is. Respect en liefde staan voorop in alle contactmomenten met elkaar.
Zorg voor je zelf, de ander en de natuur

Zorg goed voor jezelf. Als je gezond bent, ben je weerbaar, krachtig en in staat om je talenten in te zetten. Je kan pas goed voor een ander en voor de wereld zorgen, als je goed voor jezelf zorgt. Dit heeft onze dagelijkse aandacht.
Zorg goed voor de ander. We laten los dat iedereen hetzelfde moet weten en kunnen. We leren kennis en diensten te geven en te delen binnen de community. We hebben aandacht voor elkaar, leren van en met elkaar. Samen staan we sterker. Dit doen wij onder andere door rituelen, liedjes, spel en open gesprekken. Binnen Ubuntu is iedereen evenwaardig. Besluiten nemen we gezamenlijk. Hiervoor maken we gebruik van de C.O.N.S.E.N.T. – methode.
Zorg goed voor de natuur. Ubuntu is gebaseerd op de permacultuur principes; de zorg voor de aarde, de mens en het delen van de overvloed. Hierin willen we sociaal, economisch & ecologisch in balans zijn en leren over holistische levensvaardigheden. Vanuit liefde voor de aarde verzorgen wij haar en gaan wij bewust om met het milieu. Met dankbaarheid maken wij er gebruik van. Samen verzorgen wij onze moestuin en de schooldieren zoals de kippen en konijnen.

Persoonlijk leiderschap

Ontdek je passie en talenten en volg waar jij gelukkig van wordt. Wij bieden de ruimte om ieder kind in zijn eigen unieke potentieel te laten ontwikkelen. Kinderen bepalen hun eigen leerproces. Vrij, maar niet vrijblijvend.
Zij beheren hun eigen portfolio. Hierin is te zien wat zij gedaan hebben en hoe die ervaring voor hen was. Ook maken zij inzichtelijk welke vaardigheden zij beheersen door deze te benoemen en te onderbouwen met bijvoorbeeld foto`s, filmpjes, presentaties, werkstukken enzovoorts. Denk hierbij aan rekenen, taal, spelling, maar ook doorzetten, communiceren, acteren en gezondheid.

Creativiteit, inspiratie en plezier

Leergemeenschap Ubuntu schijnt haar zonnestralen op inspiratie van de vrije geest. Ken Robinson omschrijft het mooi: “als je maar één taal kent, hoe kun je dan weten hoeveel je er zou kunnen spreken? Als je nooit een viool, microscoop, ijzerzaag of tennisracket hebt vastgehouden, hoe kun je dan weten of je liefde hebt voor muziek, biologie, techniek of tennis?”
Wij geven kinderen de gelegenheid om zich te uiten door middel van o.a. muziek, dans, poëzie, schilderen en boetseren.

Ouderbetrokkenheid

Als ouder ken jij jouw kind het allerbeste.
Wij werken met de gouden driehoek : ouders-kind-school en geloven dat dit de ontwikkeling van het kind versterkt. Dit vormt dan ook de basis voor het (toekomen aan) leren.
Er zijn per jaar 5 oudergesprekken, waarvan 2 met de kinderen erbij. Tijdens de gesprekken met de ouders en coaches bespreken we de ontwikkelbehoefte van het kind. Zien we hetzelfde? Wat is er nodig om te groeien? Hoe gaat het thuis? Hoe gaat het bij Ubuntu?
Maar we bespreken ook graag hoe het met ouders en coaches zelf gaat als we zien dat iets niet ‘stroomt’. We hebben de voorkeur voor een open communicatie. ALLES mag gezegd worden in liefde en met respect, daar waar wij 1 gezamenlijk doel hebben:
Samen leren in liefde en met vertrouwen.
De gesprekken met de leerlingen noemen wij de Beeldvormend gesprekken. Het doel van deze BVG-gesprekken is het vormen van een beeld hoe het met de leerling gaat in de breedste zin van het woord en zonder oordeel. Wij maken hiervoor ook gebruik van de Consent-methode. Onze ervaring is dat alles wat er nodig is ter tafel komt. Deze gesprekken zijn veelal onder schooltijden of direct daarna.
Ouders maken deel uit van onze leergemeenschap. Wij vragen ouderparticipatie in de vorm van deelname aan de ouderkring en het inzetten van expertise bij modules en in de kringen zoals de website-kring en bijvoorbeeld de moestuinkring. Ook voor het geven van een workshop of gastles zijn ouders zeer welkom. Daarnaast hebben we geregeld ondersteuning nodig voor het organiseren van uitstapjes.
